Uit cijfers van de landelijke Fraudehelpdesk blijkt dat het aantal meldingen in de afgelopen drie jaar is verdrievoudigd. “Vorig jaar verloren honderden mensen samen bijna 11 miljoen euro”, aldus de helpdesk. Bij Groeneweg ging het om een bedrag van 7500 euro. “Ik werd benaderd door het bedrijf Investous en herhaaldelijk gebeld door verschillende telefoonnummers uit het buitenland.”
Opgelicht door boilerroom: ‘Het is te gek voor woorden, maar ze hebben hele mooie praatjes’
Na overtuigende gesprekken, legde ze 250 euro in om te beleggen. “Ik had toen een zilveren account. Om een gouden account te krijgen, moest ik 250 euro extra storten. Toen kon ik gaan in- en verkopen. Ik werd begeleid en gebeld door een vaste beller, die Dave heette. Hij overlegde ook met zijn manager en op de achtergrond hoorde je soms juichende mensen, alsof ze weer veel hadden gewonnen. Allemaal nep dus. Ik ben erin gestonken en ben dus al mijn spaargeld kwijt.”
Vertrouwen winnen
Groeneweg legt uit dat de 'accountmanager' haar vertrouwen wist te winnen door zijn kennis en mooie praatjes. “Ze overtuigen je echt dat je nog één keer geld moet storten en dat je dan meer resultaat zal zien. Het online programma was ook heel mooi nagemaakt. Je zag alle pijlers in de grafieken en wat dat dan voor jou betekende.”
Ze erkent dat het achteraf gezien naïef was van haar om in de praatjes te geloven. “Maar in het moment was ik gewoon zo in de ban van dat ik mijn geld terug wilde hebben, dus dan ga je toch erin mee om eerst weer geld te storten. Het is echt te zot voor woorden.”
Daarnaast leverde de rente van de bank haar niet veel op. “Ik wilde het eigenlijk met 500 euro proberen, maar uiteindelijk is het dus 7500 euro geworden. Ik zei dat ik het geld weer op mijn eigen bankrekening wilde zien. Er werd toen echter gezegd dat ik nog even moest wachten. Zo ben ik iedere keer verdergegaan. Heel dom achteraf, maar ik ben er wel ingestonken.”